کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



ورود کاروان سیدالشهدا علیه السلام به کربلا

شاعر : محسن حنیفی     نوع شعر : مرثیه     وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن     قالب شعر : غزل    

او تــا رسیــد گــریــۀ دنـیــا شـروع شد            سیـنـه زنــی عــالــم بــالا شــروع شــد

این حس مادرانه كه دست خـودش نبود            دلشــوره های زیـنب كبــری شروع شد


وقت مــرور خـاطـره هـای گـذشتـه شـد            اشك حــرم میــانــۀ صحــرا شروع شد

ذكــر حــدیث پیــرهن ســرخ كــودكـی            حرف از لباس یوسف زهـرا شروع شد

وقتی لبــاس حـنجــر او را خــراش داد            صحبت زطشت وحضرت یحیی شروع شد

"واللهِ هــاهـنـا ذُبِــح طـفـلُـنـا الـرَّضیـع"            دیگــر لهــوف خــوانـی آقـا شـروع شد

واللهِ هاهنا سبِی...روضه خوان بس است            شــرمنـدگی حضرت سـقــا شــروع شد

یك تیــغ كند كــار خـودش را تـمام كرد            غــارت نـمــودن تـنـش اما شــروع شد

: امتیاز
نقد و بررسی

"واللهِ هــاهـنـا ذُبِــح طـفـلُـنـا الـرَّضیـع"            دیگــر لهــوف خــوانـی آقـا شـروع شد

لازم به ذکر است مصرع اول بیت بالا در لهوف نیامده است بلکه عبارت ذکر شده در لهوف دقیقا اینگونه است : اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ خدايا، من از اندوه و بلا به تو پناه مي‌‌برم. سپس ادامه دادند: هَذَا مَوْضِعُ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ؛ اينجا جايگاه اندوه و بلاست. انْزِلُوا هَاهُنَا مَحَطُّ رِحَالِنَا وَ مَسْفَكُ دِمَائِنَا سَيْفَه؛ پس فرود بياييد. به خدا قسم اينجا محلِّ اقامت ما و محلِّ ريختن خون ماست! وَ هاهُنَا مَحَلُّ قُبُورِنَا  و َهَاهُنَا واللهِ مَحَلُّ سَبیِ حَریمِنَا؛ اينجا محلِّ قبرهاي ماست؛ به خدا قسم اينجا حرمت ما را مي‌‌شكنند!  بِهَذَا حَدَّثَنِي جَدِّي رَسُولُ اللَّهِ؛ اين خبر را جدّم رسول الله به من فرموده است

زبانحال حضرت زینب در ورود به کربلا

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

امروز محــرمـان حــرم سـایــۀ ســرم             شــام دهُــم زمــان نـفـس هـای آخــرم

امـروز بـیـن حـلـقـۀ شیــران هــاشمی             شام دهــم به حـلـقـه زنـجـیــر پیکــرم


امروز دختــرک ســر دوش عمو ولی             شام دهم به گــریه که عـمـه گــل سرم

امروز گـرد چـادر ما را تـکــانـده ای             شام دهم به خــون تو آغشته معـجــرم

امروز مانده ای که قــرارم شوی ولی             شام دهــم به نـیــزه ســواری بــرادرم

امــروز تـکّـه خــار ز پایــم در آوری             شــام دهــم ز جـسم تو نیــزه در آورم

امــروز دختــران تو در خیمه ها ولی             شام دهــم در آتش خیـمـه من و خودم

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل انتقال بهتر معنای شعر و همچنین رفع سکت وزنی شعر در مصرع اول تغییر داده شد

امروز گـرد چــادرش را تـکــانـده ای             شام دهم به خــون تو آغشته معـجــرم

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید

امروز مانده ای که قــرارم شوی ولی            شام دهــم به نـیــزه نـمــانــی بــرادرم

زبانحال اهل بیت در ورود به کربلا

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

بند بندم همه چون برگ خزان می لرزد            کیست اینجا که دلم درد کشان می لرزد

بین این دشت پُر از خار چو، طفلان حرم            بیشتر قـلـبـم از این لشگـریان می لرزد


بار مگشا و مزن خیمه بدین جا که زمین            زیر سنگــی شمـشـیـر زنـان می لـرزد

خواهرت در غم این خاک چنین میسوزد            مادرت از غم این سوز چنان می لرزد

بس که بر دست عـلـمدار تو دارند نگاه            دختــرت از نظــر زخم زنان می لرزد

کیست آن مرد کمان دار که این سوی رباب            با تماشای همین تیــر و کـمان می لرزد

: امتیاز
نقد و بررسی

با توجه به اینکه موضوع تیر به چشم خوردن حضرت عباس در هیچ کتاب معتبری نیامده و مستند نیست بیت زیر تغییر داده شد

بس که بر چشم عـلـمـدار تو دارند نگاه            دختــرت از نظــر زخم زنان می لرزد

زبانحال اهل بیت در ورود به کربلا

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : قصیده

گـلـهـای اهل بیت به گـلـزار می رسـند            مـوعـودیـان به موعد دیـدار می رسند

اینجا زمان وصل چه نزدیک حس شود            دلــدادگــان وصل به دلــدار می رسند


این حاجیان که نیمه شب از کعبه آمدند            آخر همه به کـوچه و بـازار می رسند

این کاروان به قـافـلـه سـالاریِ حسین            دارنــد با امـیـر و عـلـمـدار می رسنـد

گاهی دم از شریعه و گـودال می زنند            گاهی به تلّ خـاکی و هموار می رسند

ناگــاه با بـرادر خود گـفت خـواهری:            این نخـل ها به دیـدۀ من تـار می رسند

این باغ هـای کـوفه چـرا نـیـزه داده اند            این میوه ها چه زود سـرِ بار می رسند

یک دختـر جـلیـلـه به بابا خطاب کرد:            این نامه ها که از در و دیوار می رسند

آن هیجــده هــزار نفـر که نــوشته اند:            آقا بیــا، کجـا به تو ای یـار می رسند

یک مادری به نغمه لالایی اش سـرود            حتـمـاً به داد کـودک گهـوار می رسند

ناگه سه ساله بر سرِ دوش عمو گریست            این خارها به پای من انگار می رسند

حالا حسین یک یکـشان را جواب داد:            اینجا به هم حقایق و اسـرار می رسند

اینجا زمین قـاضریه، دشت کـربلاست            جایی که تیـرهای هـدف دار می رسند

اینجـا به غـیر نـیـزه تعـارف نمی کنند            از شام و کـوفه لشگر جرار می رسند

سر نیـزه ها به پیکر من بوسه می زنند            شمشیــرهای تـشـنـه و قـدار می رسند

ذبـح عـظیـم پیش تماشـای زینب است            شمر و سنان به قهقهه این بار می رسند

حلــق عـلـی و قلب من و سیـنـۀ یـتـیم            این نقطه ها به حرمله انگار می رسند

اینجــا تــرحــمی به یـتـیـمان نمی شود            زیــور فــروش های تـبه کار می رسند

سرهایتــان به سنگ، هـمه آشنــا شـود            بس هدیه ها که از در و دیوار می رسند

: امتیاز
نقد و بررسی

موضوع بیت زیر علاوه بر اینکه زبانحال است مربوط به رویارویی با لشکر حر است نه هنگام ورود به کربلا

ناگــاه با بـرادر خود گـفت خــواهری:            این نخل ها به دیــدۀ من تـار می رسند

زبانحال حضرت زینب در ورود به کربلا

شاعر : سید پوریا هاشمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

سایه ات تا روز محشر بر سر من مستدام           بهـجـة قـلـبـی عـلـیک دائـما منـی السلام

قرصِ قرص است از کنارت بودنم دیگر دلم           تکیه گاه شانه های خـسته ام در هر مـقام


پا به پایت آمدم یک عمـر همـدل همنفس           پـا به پـایت آمدم هر جاکه رفتی گـام گام

با تو این پنجاه سال احساس عزّت داشتم           با تو در محـمل نشستم در کمـال احترام

با تو تا اینجا رسیدم بی غـم و بی دردسر           با تو میگویند از امنیتِ من خاص و عام

اسم اینجا را که گفتی سینه ام آتش گرفت           شعله ور شد خاطرم از غصه های ناتمام

نخل می بینم؟! و یا اینکه سپــاه آورده اند           سرنوشت ما چه خواهد شد اخا ماذا الختام؟

با تو دارم سایۀ سر با ابـالفضلت رکاب           بی تو وای از ناقۀ بی محمل و اشک مدام

با تو دور خیـمـۀ اهل حرم آرامش است           بی تو وای از آتش افـتـاده بر جان خیـام

با تو هر صبح آفتاب اول سلامـم میکند           بی تو زینب میرود با درد و غم بازار شام

با علی اکبر عـصای دست پیـری داشتم           بی علی اکبر من و باران سنگ از روی بام

با تو حتی ذرّه ای از حرمت من نشکـند           بی تو ما را می برند اشـرار تا بزم حرام

: امتیاز
نقد و بررسی

موضوع زیر در ورود به کربلا نیست بلکه در رویارویی کاروان با لشکر حر است که شاعر محترم به اشتباه ان را برای ورود به کربلا آورده است

نخل می بینم؟! و یا اینکه سپــاه آورده اند           سرنوشت ما چه خواهد شد اخا ماذا الختام؟

ابیات زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد محتوایی در عدم رعایت شأن اهل بیت و مستند نبودن آن؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و حفظ بیشتر حرمت و شأن اهل بیت که مهمترین وظیفه هر مداح است؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

با تو هرصبــح آفتاب اول ســلامـم میکند           بی تو زینب میرود بی پوشیه بازار شـام

با تو دست هیچکس حتی به سمت من نرفت           بی تو ما را می برند اشـرار تا بزم حرام

زبانحال حضرت زینب در ورود به کربلا

شاعر : علی اشتری نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

رنگ ها رنگ خـزان است بیا برگردیم            این سفــر بار گــران است بیا برگـردیم

صحبت از جایزه و ملک ری و گندم بود            خواهـرت دل نگــران است بیا برگردیم


چشم شوری به علـی اکبرتان خیره شده            قصۀ مــرگ جــوان است بـیـا برگردیم

صحـبـت از دیــدۀ دریــایی عبــاس شده            تیــرها بین کـمــان است بیا برگــردیــم

دشمنت خیره شده بر خَـم انگشتری ات            خنجرش نقــره نشـان است بیا برگردیم

خواب دیدم که سرت بر سر خاک افتاده            رنگ این خاک همان است بیا برگردیم

یک طرف این همه زن درطرف دیگرجنگ            لشگــری چشم چـران است بیا برگردیم

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن موضوع ساربان تغییر داده شد

ساربان خیره شده بر خَـم انگشتری ات            خنجرش نقــره نشـان است بیا برگردیم

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

روح مسیـح در نـفس جــان‌فزای توست            خورشید انبیا سـر از تـن جــدای توست

جان نبی تویی که «أنا مِن حسین» گـفـت           خون خدا تویی که خدا خون بهای توست


هرقطره اشکِ ریخته، یک بحر رحمت است           هر سینه‌ای که سوخته، یک کربلای توست

از بس ‌کـه تیـر و نیزه فـرو رفته بر تنت           پـنـداشتـم کـه پیکـر تـو نـیـنــوای توست

قـــرآن روی سیــنــۀ پـیـغـــمـبــر خــدا!           باور کنم که دامن گـودال، جای توست؟

رود فـرات تو، نمی از اشک‌های ماست           لبخند سـرخ فـتح خــدا زخـم‌های توست

پـیـغمبــری نیامــده بعــد از نبـی، ولــی           وحـی دوبـاره در نـفس دلربــای تـوست

هر جـا کـه انـبـیـا همـه بـا هـم نشسته‌اند           دیـدم خـدا مــؤسس بــزم عــزای توست

میثم چگونه شرح غـمت را دهد حسین!           جایی که خالق تـو مصیبت‌ سرای توست؟

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر حذف شد زیرا همانطور که در کتب منتهی الآمال ص ۴۸۳؛ اربعین الحسینیه ص ۲۳۳؛ تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۱۱؛  مقتل جامع ج۱ ص ۱۴۱، پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص ۳۰۴ و دیگر کتب معتبر آمده است سر به چوبۀ محمل زدن و مغایرت با روایت های معتبر است ؛ این قصه اوّلین بار در کتاب نورالعین منسوب به اسفراینی جعل شده است جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

زینب به محمل ارشکند سر،عجیب نیست          دشمن به پای نیـزه اسیـر صـدای توست

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : حسین ایزدی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

دل را که گفته اند حـریـم خدای توست            آری مقـدس است اگـر مـبـتـلای توست

اشکی که پـاک می کـند آثـار جـرم را            آن گریه های بر غم و بر روضه های توست


ما را هوای جنت و حور و قصور نیست            وقتی بهشتِ روی زمین کربلای توست

وقف تو کرده است خدا هستِ خویش را            کون و مکان و عالم امکان سرای توست

وقتی که خون قلب تو بهر هدایت است            انسان برای توست، مسلمان برای توست

روز جزا کُـمـیـت همه لـنـگ می زنـد            غیر از کسی که در همه عمرش گدای توست

آری رسول هستی و از وحـی گفته ای            گـودال قـتـلـگـاه تـو غـار حـرای توست

داری ز قـتـلـگـاه به مـعــراج می روی            این تــازه اولیـن قــدم مــاجـرای توست

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل ایراد محتوایی و عدم رعایت حرمت پیامبران حذف شد زیرا عبارت شکست خورده در شأن حضرت موسی نیست

دُرّ وصال دوست به هر کس نمی دهند           موسی شکست خوردۀ آن (لن ترا)ی توست

بیت زیر به جهت انتقال بهتر معنای شعر تغییر داده شد درست است که در روایت ها آمده است که سیدالشهدا خون خویش را بذل ( بخشش ) کرد که مردم هدایت یابند اما عبارت بذل هدایت بیانگر آن عبارت نیست

وقتی که خون قلب تو بذل هـدایت است            انسان برای توست، مسلمان برای توست

توسل به سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : علی زمانیان نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

اصلاً حسين جنس غمش فـرق مي کند           اين راه عشق پيچ و خمش فرق مي کند

اينجا گــدا هميـشـه طلـبـکـار مي شود           اينجــا که آمدي کـرمش فــرق مي کند


شــاعــر شدم براي ســرودن بـرايشان           اين خــانواده، محـتـشمش فرق مي کند

صد مرده زنده مي شود از ذکر يا حسين           عيـسـاي خــانواده دمش فــرق مي کند
از نــوع ويــژگي دعــا زيـر قـبـه اش           معلوم مي شود حـرمش فــرق مي کند
تنها نه اينکه جنس غمش جنس ماتمش           حتي سيــاهــي عـلـمـش فــرق مي کند
با پــاي نيــزه روي زمين راه مي رود           خورشيد کاروان قـدمش فــرق مي کند
من از "حسينُ منّــي" پيــغــمـبـر خــدا           فهميـده ام حـسيـن همش فــرق مي کند

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

آفــرینش ز ازل ســر به گـریـبـان تو بود           چرخ گردون، چو یکی گوی به دامان تو بود

خــاک پــای تو گِــلِ آدم و حــوّا گــردیـد           خضر از خــانه به دوشان بیـابـان تو بود


رفـت فــرزنــد فــدای تو کنـد، ابــراهیــم           نوح را در دل دریا، غــم طـوفان تو بود

موسی آن دم که عصا بر دل دریا می زد           یکی از سـوخـتـگـان لب عـطشان تو بود

عیسی آن لحظه که بر اوج سما کرد عروج           نگهش سوی زمین، بر تن عـریان تو بود

چشم یعقوب که بر یوسف خود می افـتاد           یــاد داغ پـسـر و دیــدۀ گــریــان تـو بـود

عضو عضو بدنت را چو نـبی می بوسید          نگهش یکـسره بر زخــم فــراوان تـو بود

تن پاک تو به گودال و سرت بر سرِ نی          یاد آن شب، که دو جا فـاطمه مهمان تو بود

نه فقـط غــربت تــو بــود شب یــازدهــم           صبح هم صحنه ای از شام غریبان تو بود

بعد از آنی که پـیـمـبـر دو لبـت را بوسید          چوب، عـاشق پی بوسیدن دنــدان تو بود

تا شبـسـتـان ابــد یــار و نگهـدارش بـاش           میثم از صبح ازل، دست به دامان تو بود

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن موضوع تنور خولی تغییر داده شد

تن پاک تو به گودال و سرت زیــر تنـور          یاد آن شب، که دو جا فـاطمه مهمان تو بود

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

داغت اگــر نبود دو عــالــم نداشـتـیم             چیــزى نداشتیم اگر این غــم نداشتیم

امشب براى مــادرمان هم دعــا كنیم             بى ‏شیر او دو چـشمۀ زمـزم نداشتیم


امسال هم لباس عزا را گرفت و گفت             ما دلخوشى به غیــر محــرم نـداشتیم

هركس كه گریه كرد مسیحاى عشق شد             عیسى نفس به روضه تان كم نداشتیم

ما را بگو كدام شب از گریه جان دهیم             ما غیر اشك خویش كه مرهم نداشتیم

ما را صدا زدند كه اینجا به سر زنیم             زهــرا نبود حــلــقــۀ مــاتــم نداشتـیم

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : حسین ایزدی نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

ای به گـنـجـیـنـۀ ِخلـقت دُر نایاب حسین            رحمت واسـعـۀ حق تویی اربـاب حسین

کشتی نوح هم از مرحمتت یـافت نجـات            تویی امیــد رهــاییم ز گــرداب، حـسیـن


نــرود نقش تو از لــوح وجــودم هـرگـز           روز اول شده عکست به دلم قاب حسین

هرگز از ظلمت دنیا به دلم نیست هراس           تا تویی بر ســر من تـابش مهتاب حسین

خواهری خیره به صحرا به زیر لب میگفت:           لب خشک و عطش و خستگی و آب، حسین

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : حسین ایزدی نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

روز ازل که روضۀ تان را خــدا نوشت           اول به جای کـعـبـۀ خود، کـربلا نـوشت

چندین هزارسال خودش روضه خواند و بعد           نام پـیـمـبـران اولـوالـعــزم را نـوشت...


گــریه کن حسین... عــزادار کــربـلا...           دیگــر ملک نگـفت ز انسان چرا نوشت

چون قـیـمـتـی برای شـمـا در زمین نبود          خود را برای خون شما خـون بها نوشت

گــرچه بــرای اهــل گنــاه و عــذاب هـا          روز قـیـامت از غـضب و از بلا نوشت

میخواست رحمتش به همه جلوه گر شود          بـاب الحـسـیــن بر در جنّت جــدا نوشت

وقتی به عصر روز دهم می رسد لهـوف          از عمق فاجعه چه بگویم چه ها نوشت...

بالا گـرفت روضه و خـطـش شکسته شد          اعضای جسم تان، همه را جـابجا نوشت

وقتی که می رسیــد کسی سمت قـتـلـگـاه          تن را جــدا نوشت وَ سر را جــدا نوشت

حـالا که دشمنت شده خیـره به دست تان          خاتــم نمانده بود، ز خــاتم چــرا نوشت؟

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و تحریفی بودن موضوع ساربان تغییر داده شد

حـالا که ساربـان شده خیره به دست تان          خاتــم نمانده بود، ز خــاتم چــرا نوشت؟

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

شکر خدا که زندگی ام نذر روضه هاست           شکر خدا که روزی ام از سفـره شماست

شکـر خــدا که پــای شمــا سیـنـه می زنم           شکـر خــدا که درد مــرا نـامتـان دواست


عمــری نـفس زدم به هــوای نگــاهـتــان           عمری سـرم به سایه این بیــرق عزاست

قـلبــم به بــزم هر شبتان خو گرفته است           چشمم به خاک خانه تان خــوب آشناست

بر روی سنگ قبر من این گونه حک کنید           این خانه زاد روضه و مجنون کربلاست

روزیِّ اشـک چــشم مــرا مـرحمت کنید           روزیِّ دیــده ای که نــذر کــردۀ شماست

دل را به بــال شــال عــزا بسته ام مگــر           یک شب ببینمش که روی گـنـبد طلاست

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : مهدی صفی یاری نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

هر کسی قطره بُوَد ذکـر تو دریــاش کند         هر که سرمست تو شد مهر تو شیداش کند

گر گدایی کند عالم ز همین خانه بس است         هــر گــدا را کــرم دست تو آقــاش کـنــد


هــر مریضی به شـفـاخــانـۀ تو روی آرد        یـک نـگــاه تو طـبـیـبـانـه مــداواش کـنـد

چه نیازی است که عیسی به زمین برگردد        مرده را ذکــر ابـاالفـضل تو احیــاش کـند

روز محـشـر به خــداوند قـسـم مــادر تو        در پی گــریـه کن توست که پـیـداش کـند

هر کسی گـریه کند بهر غـمت روز جــزا        برکت اشــک تو هـمـسـایۀ زهــراش کند

باز هنگــام محــرم شده ای شـاه غــریب         پرچم ت را بــده جبــریل که برپــاش کند

جنت حضرت حق خود به خودش زیبا نیست        روضه های تو قرار است که زیباش کند

: امتیاز

توسل به سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : هاشم شکوهی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن قالب شعر : غزل

منظر دل های ماست کــرببلای حسین            مــرغ دل ما زنـد پر به هــوای حسین

یک نگه کــربلا به بود از صد بهشت            جنت اهل دل است صحن و سرای حسین


دیــدن باغ بهشت مــژده به زاهد دهید            زاهد و حور و قصور ما و لقای حسین

تــربت پاکش بود داروی هر دردمـنـد            دار الشفای خــداست کــرببلای حسین

ملک سلیـمـان بود در نظــرش بی بها            آنکه گــدایی کـنـد پیـش گــدای حسیـن

هرکه رود کربلا بوسه به خـاکش زند            بشنود از قدسیان بانگ و نـوای حسین

چون به عزا خانه اش پانهی آهسته نه            بال مـلائک بود فــرش عــزای حسین

خنده کنان میرود روز جـزا در بهشت            هرکه به دنیــا کند گــریه برای حسین

: امتیاز

توسل به سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : سعید پاشا زاده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

تا گــریه بر حـسیـن تـمنـّای خلقت است            بین من و تـمــام مــلائـك رقــابـت است

نزدیــك می كـنـد دل ما را به هم حسیـن            این اشك روضه نیست، كه عقد اخوت است


مقبول اگر شداست نمازی كه خوانده ایم             مُهر قبـولیش به خــدا مُهر تــربت است

ما از غــدیـر سیـنه زن كــربــلا شــدیم            این دست های رو به خدا دست بیعت است

پیــدا شدیـم هرچه در این راه گــم شدیم            یعنی فقط حـسیـن چــراغ هــدایت است

از دخــل آبــروی حسیـن است خرج ما            نوكر برای صاحبش اسباب زحمت است

قرآن و منبر و دوسه خط روضۀ عطش            ساعات خوب هفته همین چند ساعت است

حالا كه بغض بسته به من راه حرف را            مقتل بخوان كه موقع ذكر مصیبت است

افــتـاده بود روی زمین زیــر دست و پا            شعرم تمــام می شـود اینجا روایت است

: امتیاز

توسل به سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : حسن کردی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

بالاتــرین عبادت ما کار نــوکــری ست           نوکـر شدن زمـیـنـۀ فـردای بهتری ست

ما ســال هـا اسیــر کـمــالات دلــبــریــم           او قرن ها مــدرس احساس دلبــری ست


من عِرق خانوادگی ام روضه های اوست           او شأن خانـوادگی اش ذره پـروری ست

شغل شریف زندگی ام کـفـشـداری است           این عشق یادگار من از ارث مادری ست

با اشک روضه اش به مقــامات میرسند           عـشق حـسیـن لازمـۀ هر پـیـمبری ست

گــریـه کـنـان او همه از یک قـبـیـلـه اند           قانون این قـبیله حسینی و حیــدری ست

با هر کـسی که دست اُخــوّت نمی دهیـم           عشق حسینِ فاطمه شــرط برادری ست

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : مصطفی هاشمی نسب نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

ما بعد از آنکه بر غــم تو مبـتـلا شدیم            بــا راه بــنــده گـی خـدا آشــنا شــدیــم

هر کس وسیــلـه داشت برای هــدایتش            ما با نســیــم روضـۀ تو با خــدا شـدیم


وقتی که جاه ومال وهوس را همان گرفت            با رمــز یا حسین ز شیطان جــدا شدیم

ذکــر حسین اشــرف اذکــار عالم است            گـفـتـیــم و همـدم هـمــۀ انـبــیــا شــدیم

مسکین و مستکین و فقـیـر آمدیم و بعد            با کـیـمـیـای مهــر شمــا پُـر بهــا شدیم

اشکی چکید و آتش دوزخ فـرو نشست            تأثــیـر گـریـه است اگـر بـا حیــا شدیم

ما را خــدا برای غمت برگــزیده است            با دست مــادرت ز بـقـیّـه ســوا شــدیم

شبهای جمعه مادرتان روضه خوان ماست            با نــاله های دل شکـنـش هم نــوا شدیم

شبهای جمعه هیئت ما مثل کــربلاست            با یک سلام، راهی کــرب و بلا شدیم

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : رضا رسول زاده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

تفسیر آیه های خــدا، شـرح ذات توست           زنــده هنوز دین خــدا، از حیـات توست

تعریف شیعه از عــرفه، مدح کربلاست           جوشن کبیر، وصف تمام صفـات توست


روز شهــادت تو خــداونــد جــلــوه کرد           این تازه گوشه ای ز جلال ممات توست

بهـت پـیـمـبـران الـهـی عـجـیـب نـیـست           وقتی که کائنات، شب و روز، مات توست

راه کمــال خـلــق، به تو خـتــم می شود           چشم حسینیان سوی فُـلک نجـات توست

قد قـامت الصلات، قـیام تو هست و بس           اسلام، استــوار ز روح صــلات توست

این گــریه بر مـصائب تو اوج مان دهد           فیّاض اشک هستی و اینها زکات توست

عــالــم حـریف شــور ســرِ ما نمی شود           مستـی ما ز تــربت و آب فــرات توست

در حسرت زیارت شش گوشه، نوکرت           در انـتـظـار برگــۀ سبــز بــرات توست

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : علی اکبر لطیفیان نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

قبله تا طاق دو ابــروى تو را کم دارد            چون نمازیست که انگـار خدا کم دارد

همه خـلق  ســر سفــرۀ تو مـهـمـانـنـد            کــرم ســفــرۀ تـو بــاز گــدا کــم دارد


دل ما با دو؛ سه تا کیسۀ زر خوش نشود            ســائل خــانه ات ایـنـبـار دعا کم دارد

گـریه کن هاى تو را قـلـب مصفا دادند            هرکجـا گریه تو نیست صفــا کم دارد

من پى تــربت بین الحــرمینم؛ بفرست            چون مریضى که مریض است و دوا کم دارد

تا رسیــدن به کمــالات بــلا بــاید دیـد            هرکسى که نــرسیـده ست بلا کم دارد

بین حــج کرببلا رفتى و یعنى حج هم            نیست مـقـبــول اگــر کــرببلا کم دارد

خانه ما دو سه ماه است حـسـینیه شده            این وسط عکس تورا خانه ما کم دارد

عاقل آن است که مسکین اباعبدالله ست            هرکسى نیست در این خانه گدا کم دارد

گریه کم دارم و فریاد زدن پس اى داد            مانده حــالا جگــرم بین دوتا "کم دارد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید

سر مارا به دوتا کـیسه زر گــرم نکن            ســائل خــانه ات ایـنـبـار دعا کم دارد

بیت زیر به دلیل ایراد محتوایی و عدم رعایت توصیه های علما و مراجع حذف شد ؛ فراموش نکنیم که اهل بیت سگ درگاه نمی خواهند بلکه شیعۀ واقعی و پیرو راه می خواهند؛ نعوذ بالله مگر اهل بیت سگ باز بوده اند که ما سگ آنها شویم!! جهت کسب اطلاعات بیشتر و متن فتاوای مراجع به قسمت آموزش احکام همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

کـاروانى پى ات افـتاد و پى اش افـتادم            دیدم انگــار سگ قــافـلـه را کــم دارد